h1

Aantal topmerken op sociale netwerken groeit

oktober 20, 2009

Aantal topmerken op sociale netwerken groeit

Het aantal top-100 merken dat aanwezig is op sociale netwerken groeit, maar meestal zijn ze niet actief aanwezig.

Dat blijkt uit de tweede editie van de Social Media Monitor van Social Embassy/Media Embassy. Het blijkt dat 35 merken uit de Top 100 merken in Nederland aanwezig zijn op de populaire sociale netwerken in Nederland: Hyves, Twitter, Facebook, Netlog, LinkedIn en een eigen weblog. Een half jaar geleden bleek uit de eerste editie dat nog slechts 14 pct van de Nederlandse merken aanwezig was op sociale netwerken.
Hoewel het aantal merken uit de Top 100 op social media dus is gegroeid, zijn deze in relatief veel gevallen niet actief aanwezig. Zoals ook in de eerste editie te zien was, komt het voor dat een merk een social mediapagina start, maar deze vervolgens niet actief onderhoudt of zelfs niet helemaal afrondt.
Ook valt op dat de merken in de omschrijving van de social mediapagina’s vaak niet expliciet aangeven dat de pagina door het merk is opgezet. De pagina kan daar, in sommige gevallen, op de waargenomen authenticiteit flink voor inboeten. Daarnaast wordt er vrijwel nooit volledig gebruik gemaakt van crosslinking: het doorverwijzen naar andere relevante websites. Men wordt veelal doorgelinkt naar de corporate website, maar niet naar de overige social media websites of initiatieven.
Tot slot is het opvallend dat social media nog vaak alleen campagnematig worden ingezet en niet worden toegepast als constant aanspreekpunt voor de doelgroep. Ook vertonen de social mediapagina’s die zijn ingezet voor een (inmiddels afgeronde) campagne vaak weinig activiteit.
Twitter is het meest gebruikte social network door de 35 aanwezige merken: tweederde heeft een Twitter-account (23 van de 35 merken). Daarna volgen Hyves (16), Netlog (negen), Facebook (zes), LinkedIn (vier) en weblogs (twee).
‘Het is duidelijk dat social media sterk leeft onder merken’, zegt Niels van der Velden, social media strateeg bij Social Embassy. ‘Tegelijkertijd worstelen merken duidelijk met de praktische uitvoering en organisatie van social media marketing binnen hun bedrijfsactiviteiten.

bron: adfo’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: