h1

#Googlegeneratie leest geen betaalde kranten.

december 2, 2009

Zojuist las ik de mediablog van Henk Blanken. Hij schreef het volgende stukje. Ik heb er zo mijn mening over maar ben erg benieuwd wat jij ervan vindt.

Het zou de onaangename waarheid over het nieuws kunnen zijn. Jongeren van de Google-generatie lezen geen betaalde kranten en kijken minder televisie; dat wisten we al. Maar het zou ook nog zo kunnen zijn dat ze überhaupt minder geïnteresseerd zijn in het nieuws (”als het belangrijk genoeg is, vindt het mij wel“) en minder begaan zijn met de samenleving.

Die unconvenient truth over het nieuws lijkt, als ze niet meer is dan een akelig vermoeden, bevestigd te worden door twee onderzoeken van de afgelopen dagen. Motivaction stelt vast dat er nu een “grenzeloze generatie” is. “Alles kan, alles mag en niets heeft consequenties”, schrijven de onderzoekers. De jeugd van na 1986 is egoïstisch en nauwelijks sociaal betrokken, zegt Motivaction.

Dat beeld spoort met mijn worst case scenario, waarbij ik de jongeren niet tekort wil doen die wel geïnteresseerd zijn in de samenleving, lid zijn van Greenpeace of een politieke partij, die kraken nu het niet meer kan en dagelijks een krant lezen om bij te blijven, desnoods een gratis krant.

Scepsis

Mijn zorg is dat de Google-generatie – iedereen geboren na 1980, en dus opgegroeid met internet – niet meer in het nieuws geïnteresseerd is, omdat ze minder in de samenleving staat. Hun overigens gezonde wantrouwen jegens pers en politiek uit zich in scepsis jegens het nieuws. Dat is, vermoed ik, in hun ogen categorisch onbetrouwbaar, vercommercialiseerd en opgeleukt.

Je kunt het die “grenzeloze generatie” natuurlijk kwalijk nemen. Je kunt het je als pers en politiek ook zelf aanrekenen. Kennelijk zijn we er de afgelopen decennia niet in geslaagd die doelgroep te winnen voor een journalistiek en een politiek die zinvol wordt gevonden, waarvan de betekenis voor het debat in een democratische samenleving buiten kijf staat.

Jongeren lezen geen kranten zoals hun ouders dat deden. En gaan dat ook niet meer doen als ze zelf wat ouder worden. Onderzoek van TNO NIPO van het afgelopen weekend spreekt van een marginale rol voor krant en radio over twintig jaar. De trend is pijnlijk duidelijk: internet neemt de rol over van televisie en krant, de rollen worden omgekeerd.

Bestaansrecht

Journalistieke media wacht een lastige opdracht. We zullen ons bestaansrecht moeten bevechten bij een generatie die denkt dat ze het wel zonder ons kan (waarom zou je internetnieuws nog laten bevestigen door officiële media, schetst TNO NIPO).

We hebben geen andere keuze dan betere verhalen te gaan vertellen, en die beter te gaan vertellen. Denk aan onderzoeksjournalistiek en reportages die zo dwingend zijn geschreven of gefilmd dat je wel moet kijken.

Als de Google-generatie of de grenzeloze generatie geen journalistiek wil, dan moeten we ze een journalistiek schoppen.

Plaats een reactie