h1

G-Star’s Online mediavrouw van het jaar aan het woord.

januari 18, 2010

Dit interview met Marjolijn Kamphuis vonden wij op Marketingfacts.

De reacties bij werkgever G-Star op haar uitverkiezing als online mediavrouw van het jaar 2009 waren volgens Marjolijn Kamphuis ‘best wel enthousiast.’ Bij G-Star begint het internetavontuur nu pas echt, en Kamphuis bepaalt mede de online strategie: de focus lag in 2009 sterk op social media. Het merk G-Star bestaat 20 jaar, is van origine een Nederlands spijkerbroekenmerk en is nu wereldwijd actief.

Hoe vertaal je een merkbeleving en geschiedenis door naar online? En hoe doe je dat met social media, hoe monitor je de dialoog over een modemerk? Proefondervinderlijk, maar successen werden al geboekt. In onderstaand video-interview zegt Kamphuis: ‘Het is een misvatting dat modemerken bang zijn om de dialoog aan te gaan. […] In de toekomst zijn mensen niet meer fan van je als je ze negeert.’

Sociaal proeftuinen

Je begeven op social media hoeft niet nadelig te zijn voor je exclusiviteit, denkt Kamphuis. Dat zie je aan Nike. Dus wordt er bij G-Star goed gekeken naar wat ze bij Nike allemaal aan het doen zijn. ‘Hoe behouden ze de exclusiviteit, terwijl ze tegelijkertijd de dialoog aan het aangaan zijn,’ is de vraag die Kamphuis zichzelf stelt.

G-Star heeft nu op Hyves 20.000 leden, en 120.000 fans op Facebook. Leuke cijfers, inderdaad. Maar, zegt Kamphuis: ‘We zijn proefondervinderlijk aan het uitproberen wat er werkt.’

Site en traffic

Op dit moment focust Kamphuis voor sitebezoek en traffic op social media, ruim 15 procent van het sitebezoek van G-Star is nu afkomstig via social media. Kamphuis denkt dat het percentage in de toekomst idealiter nog wel zal oplopen naar 20 procent.

New York Fashion Week

G-Star heeft via social media een stemwedstrijd neergezet (prijs is social media reporter worden bij de New York Fashion Week) die natuurlijk heel veel buzz over het merk moet opleveren. Er is een mashup site gebouwd waar alles wat over de wedstrijd wordt getwitterd en gefilmd samen wordt geraapt. De gekozen platformen zijn Twitter en Facebook voor het bereik, en YouTube en Flickr voor de creativiteit.

Doelen 2010

Er werd in 2009 sterk gefocust op de ‘grote social media’. Kamphuis wil in 2010 zich met G-Star meer richten op de niche social networks en dan natuurlijk vooral op die netwerken die zich op mode richten.

(Originele post  via: Marketingfacts.nl)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: